Svet-Stranek.cz
Osobní stránka na adrese: stroussberg.stranky1.cz
Strousbergova železnice

Bethel Henry Strousberg:Osobní stránka na adrese: stroussberg.stranky1.cz

Bethel Henry Strousberg

5.LEDNA 2018 bude zahájena výstava v muzeu Zbiroh.Fotky,nálezy,mapy a jiné.Výstava potrvá do 3.května
Strousbergova železnice
Bethel Henry Strousberg se narodil roku 1823 v pruském Neindenburgu(dnešní Nidzica v Polsku)v rodině chudého židovského právníka.Původně se jmenoval Baruch Hirsch Strausberg,avšak poté,co ve dvanácti letech osiřel odešel k příbuzným do Londýna a jméno si poangličtil.V Británii zpočátku prodával uhlí.Rozhodujícím pro jeho kariéru se stal rok 1856,kdy v Berlíně vstoupil do služeb pojišťovací společnosti Waterloo.Vybaven teoretickými i praktickými znalostmi začíná tento génius ve stále míře podnikat.Doba je příznivá.Je právě rok 1866 a Strousberg získává koncesi na výstavbu železnic Varciora-Bucuresti_Braila-Roman a Tecuci- Barlad v Rumunsku.Smlouva o výstavbě byla uzavřena o 2 roky později- v roce 1868 mezi Strousbergem a ministerským předsedou Bratianem.Trať byla skutečně dokončena otevřena 27.12.1870 a Stroussberg si tu založil svoji společnost.Strousberg kupuje Továrny na lokomotivy,doly a železárny v Německu,což mu samozřejmě přináší další obrovské bohatství.Má pruské i rakouské řády je poslancem na říšském sněmu a stojí vysoko u veřejného mínění.V této době kupuje také v Čechách velkostatek Zbiroh,Mirošov a Osek u Rokycan.Vlastní Zbirožský zámek,Hrady Točník a Žebrák.Strousberg chtěl rázem proměnit Zbirožský kraj,převážně zemědělský ,v území mohutně se rozvíjejícího železářského a strojního průmyslu.Jeho základem měla být zdejší ruda.Dobře věděl co dělá ,když panství kupoval,neboť jsou zde lesy,zásoba železných rud a kamenné uhlí.K dispozici byl dostatek pracovních sil Cvočkaři a hřebíčkáři,kteří pracovali jen v zimě-tedy nejvýše tři čtvrtiny roku.Zpočátku se,zdálo že nastanou lepší časy i pro dělníky.Zkrátil pracovní dobu ve svých závodech z obvyklých 12 hodin na 10 hodin,aniž by ale svým lidem krátil mzdu.V Kařezu postavil obytné městečko pro své zaměstnance,zřídil závodní stravování a dokonce i první podnikovou mateřskou školku. v Kařezu postavil kanceláře a postavil zde také hotel.Strousberg chtěl vybudovat železniční dráhu napříč brdským pohořím.Jeho rozsáhlá investice se týkala obcí:Františkov u Zbiroha ,Strašice, Holoubkov,Dobřív, Borek u Kařeza a Mirošov.Chtěl propojit všechny svoje podniky V Mirošově ve Strašicích,Svaté Dobrotivé,Dobřív a Zbirožské ocelárny.V roce 1873-75 se trať začala vtyčovat vykupovaly se potřebné pozemky a v některých místech se již prováděla úprava terénu.Jak práce na realizaci tratě rychle započaly,tak také rychle skončily.Strousberg se dostal do finančních problémů,které nejenom ukončily práce na projektové přípravě železnice,ale znamenaly ekonomický kolaps jeho podniků na Podbrdsku.Další pokus o realizaci dráhy byl v roce 20.6.1911 avšak terénní úpravy v hornatém terénu měly vliv na náklady které přesahovaly 3 500000 K.Realizovat dráhu se nepodařilo také z důvodu vypuknutí první světové války.Ani další snaha Československých Drah v roce 1924 znovu oživit myšlenku brdské železnice nenašla podpory.K napojení na Českou západní dráhu mělo dojít pomocí odbočky do dnešní stanice Kařízek tehdy pojmenované Zbirow Úplnou trasu nedokončené trati včetně tří odboček označenou jako Aufgelassene Strousberg bahn ,lze vysledovat v mapách měřítek 1:25 000a 1:75 000 vydaných r.1879 po 3.vojenském mapování.Strousbergovi plány ztroskotaly po krachu na vídeňské burze roku 1873.Ložiska železné rudy,kvůly kterým Strousberg zbirožské panství kupoval,se tedy nakonec ukázala jako zcela nepoužitelná.Obsahovala příliš velké množství fosforu.Kritický nedostatek peněz brzy přiměl Strousberga k hledání jiných třeba i podvodem získaných zdrojů.Po neúspěšném jednání s anglickými finančníky hledal proto Strousberg východisko z krize v Rusku.Pomocí fingované společnosti zde vydal další sérii nekrytých akcií,na něž vybral milionové zálohy.Na podvod se brzy přišlo a podnikatel byl roku 1875 v Petrohradě zatčen.Odseděl si jen dva roky a jeho podnikatelský sen byl navždy ztracen.Veškerý majetek připadl věřitelům,kterých bylo celkem 635.Celkové dluhy se přitom vyšplhaly na 90 milionů marek.Zlomený a vyčerpaný Strousberg zemřel roku 1884 v Berlíně v naprosté chudobě. Rodinná hrobka stojí na Starém Dvoře kostela SV.Matouše v Berlíně Sch"oneberg.Byly to velkolepé plány dobrobruha který dal na pár let lepší životní podmínky chudým lidem.Trať procházím již 6 let od Františkova až k Dobřívu některé úseky jsou úžasné. Náspy u Miliny jsou ve stavu jako by tam dělníci odešly včera,stále jsou znát zářezy po pražcích. Pár let jsem se domníval,že dráha měla rozchod 745mm ale po delším bádání měření a sbírání informací jsem docílil toho,že rozchod je stejný jako dnešní trať.Výpisy :Robert Šimek,Petr Pokorný,Josef Hůrka,VHSB,hlavní poděkování Jindřichu Váchovi za mapy,podklady a samozřejmě cenné rady.
návštěvníků stránky
celkem74 950
tento týden19
dnes5